Dopravní značení
Označení:
Na ulicích, kde parkování regulováno není, se nic nezmění.
Na ulicích, kde je parkovací systém zaveden, řidiči naleznou vodorovné modré dopravní značení (modré čáry). A k tomu značení svislé. Na tomto svislém značení se řidiči podle barev dozví, v jaké zóně a oblasti se nachází, tudíž jaká pravidla pro něj platí.
Vysvětlivky ke značení:
- Dopravní značka P s parkovacím automatem: Dopravní značka říká řidiči, že je parkování regulováno. Řidiči potřebují mít parkovací oprávnění nebo musí zaplatit za parkování na místě pomocí mobilní aplikace nebo parkovacího automatu.
- Popis zóny: Určení zóny, která je důležitá pro návštěvníka. Zóny rozdělujeme na A (červená), B (zelená), C (modrá). Podle zóny řidič zjistí, kolik zaplatí za hodinu parkování a jaká doba parkování je zdarma.
- Dodatková tabulka: Dodatková tabulka říká, že regulace platí pouze v pracovní dny. Víkendy a státní svátky jsou bez regulace a není potřeba se registrovat.
- Popis oblasti, ve které se nacházíte: Oblast je důležitá pro rezidenta a abonenta. Podle této oblasti poznají, jestli jsou ve středu své „květinky“, řídí se tedy principem „květinky“.
- Pokud není na značce uveden čas regulace: Platí 24 hodin denně (zóna A/B). V zóně C je však regulace od 17 do 6 hodin, tzn., že regulace je tam vždy v pracovní den 00:00 do 06:00 hodin a od 17:00 hodin do 24:00.
NORMY V PRAXI: Vlečné křivky
Pamatujete na záběry, kdy se hasičský vůz nemohl dostat k požáru, protože mu cestu blokovala zaparkovaná auta? K těmto situacím nesmí docházet, proto se uliční prostor prověřuje takzvanými vlečnými křivkami, které simulují trasu vozidla především větších rozměrů. Vliv se projevuje nejen v křižovatkách při odbočování, ale například i na vjezdech. Příklad vlečných křivek můžete vidět v následujícím obrázku.
NORMY V PRAXI: Zóny 30
Zóny 30 znamenají, že maximální dovolená rychlost na komunikaci je omezena na 30 km/h.
Na drtivé většině komunikací, kde je tato zóna zaváděna, se již dnes jezdí menší rychlostí než maximálně dovolených 50 km/h. A to především kvůli úzkému uličnímu profilu či výskytu chodců.
Oficiálním zavedením zóny 30 je pak možné splňovat dle platných předpisů kratší rozhledové poměry. Řidič v dané rychlosti zareaguje na křižovatce nebo na přechodu pro chodce rychleji než ve vyšší rychlosti, a norma tak uvažuje s kratší brzdnou drahou. Díky tomu pak lze vyznačit větší počet stání, protože mohou být blíže ke křižovatkám a přechodům. Konkrétní vliv například u přechodu pro chodce můžete vidět na obrázku.
PARKOVÁNÍ COUVÁNÍM
Často se ptáte na změnu orientace parkování v ulicích jako Křídlovická, Poříčí nebo Zahradnická. Prvotní požadavek na zajíždění do parkovacích stání couváním přišel od Policie ČR, která je garantem bezpečnosti. Tento způsob parkování má řadu výhod:
- Při výjezdu popředu máte mnohem lepší výhled do vozovky na přijíždějící vozidla nebo cyklisty, díky tomu je zajištěna větší bezpečnost
- Nakládka a vykládka věcí z kufru je snadnější a bezpečnější, protože kufr neotevíráte směrem do komunikace
- Dveře se při tomto způsobu parkování otevírají směrem do ulice, takže vystupující děti nemohou tak snadno vstoupit bez dozoru na vozovku
Přestože jsou všechna stání navržena v souladu s technickou normou, například v ulici Zahradnická je mezi chodníkem a vozovkou řada keřů, která zdánlivě brání při vykládce věcí z kufru. Parkovací místa jsou tomu uzpůsobená a dostatečně dlouhá, proto doporučujeme parkovat vozidla předkem co nejblíže modré čáře, aby u kufru vznikl dostatečný prostor. Chápeme, že může dojít k dočasnému snížení komfortu, ale prioritou je bezpečnost.
Šikmé vs podélné parkování: Jak efektivně využít prostor na vozovce
Při plánování parkovacích míst ve městech je důležité zvážit, zda využít šikmé nebo podélné parkování. Obě metody mají své výhody i nevýhody, zejména co se týče počtu parkovacích míst. Z hlediska počtu parkovacích míst je šikmé parkování efektivnější, ale je nutné mít širší komunikaci kvůli průjezdnému pruhu. V některých užších ulicích je tak podélné parkování jedinou možností případně je dokonce počet stání větší než při volbě šikmého stání, jak je vidět z obrázků. Například při podobné šířce komunikace okolo 7 metrů je výhodnější udělat dva parkovací pruhy s podélným parkováním než jeden pruh s parkováním šikmým.
Při rozhodování mezi těmito dvěma způsoby vždy zvažujeme nejen počet parkovacích míst, ale i šířku vozovky, hustotu provozu a celkové uspořádání ulice. Ve většině případů se snažíme zachovat stávající systém stání, který je roky osvědčený a lidé jsou na něho zvyklí. Jsou však ulice, kde se vyplatí způsob stání změnit pro získání více parkovacích stání.





Žlutá klikatá čára: Více než jen označení sjezdů
Mnoho lidí se domnívá, že žlutá klikatá čára (označení V12a, plocha, kde je zakázáno stání) se používá pouze k označení vjezdů. Ve skutečnosti má toto vodorovné dopravní značení mnohem širší využití.
Zabezpečení výjezdu z garáže nebo z vlastního pozemku
Žlutá klikatá čára se často používá naproti sjezdům do domů či garáží. Tím se zajišťuje dostatečný prostor pro bezpečný výjezd vozidel. Řidiči tak mají větší prostor a mohou snadněji manévrovat při výjezdu na komunikaci zvlášť když je například sjezd úzký a mohou zde např. vadit vrata garáže.
Výhybna
Žlutá klikatá čára může být použita i v dalších situacích, kde je potřeba vymezit prostor pro specifické účely jako je například výhybna. Pokud je ulice jednopruhová obousměrná a má určitou délku, je nutné zajistit, aby zde byl prostor, kde se dvě vozidla mají možnost vyhnout a dále pokračovat v jízdě.
Prostor pro manipulaci s popelnicemi
Další důležité využití je u míst, kde jsou umístěny popelnice. Žlutá čára zde vytváří prostor, který umožňuje pracovníkům svozu odpadu bezpečně vytáhnout popelnice na komunikaci a manipulovat s nimi. Šířka takové čáry je minimální, aby nenastal úbytek parkovacích stání.Je důležité zmínit, že i když se žlutá klikatá čára může někdy zdát nadbytečná, má své opodstatnění v různých dopravních situacích. Její správné použití přispívá k lepší organizaci dopravy a zvýšení bezpečnosti pro všechny účastníky provozu.



Aktuality
Značení v oblasti 5-06 (Slatinská)
Systém rezidentního parkování se od 7. července 2025 rozšíří do oblastí 5-05 (Krásného), 5-06 (Slatinská) a 5-07 (Viniční). Realizace dopravního značení v oblasti 5-06 (Slatinská) bude probíhat v průběhu června v ulicích jako Andrýskova, Špačkova, Sejkorova, Podlomní nebo Vápenka.
Prosíme, sledujte dopravní značení a respektujte dočasný zákaz parkování, urychlí nám to práci, vyhnete se ...
Prodloužení vjezdových oprávnění do vnitrobloků
Končí vám platnost oprávnění k vjezdu do vnitrobloku? Vzhledem k parametrům tohoto oprávnění jej nelze prodloužit stejným způsobem jako jiná oprávnění (např. parkovací). Proto je nutné před koncem platnosti vytvořit nové oprávnění – s výjimkou vnitrobloku Trýbova a Bakalovo nábřeží se jedná o účelovou komunikaci (ÚK). Jestliže dokumenty zůstávají stejné, není nutné je znovu dokládat. Žádost lze ...
Vnitrobloky v Medlánkách
V městské části Medlánky je od 19. 5. 2025 spuštěn parkovací systém a častým dotazem od rezidentů je, co bude s vnitrobloky, kde neprobíhá regulace. Vzhledem k tomu, že se jedná o účelové komunikace, které nelze zahrnout do systému rezidentního parkování, bude u vnitrobloků povolen vjezd jen pro vozidla s oprávněním vjezdu. Jakmile bude znám konkrétní termín zavedení regulace, budeme o tom s ...
© Statutární město Brno. Všechna práva vyhrazena – použití obsahu nebo jeho částí je možné pouze se souhlasem Magistrátu města Brna.