Fond mobility
Fond mobility byl založen s cílem finančně podporovat projekty související se zlepšením bezpečnosti silniční dopravy, opatření pro cyklistickou dopravu či výstavbu nových parkovacích kapacit. Všechna fondem podporovaná témata souvisejí s mobilitou a její udržitelností.
Co je fond mobility?
Jedná se o účelový peněžní fond, který byl zřízen spolu se zavedením nového systému parkování v roce 2018. Fond vznikl především s cílem účelného a efektivního využití finančních prostředků vybraných v souvislosti s regulací parkování nebo jinými dopravními opatřeními.
Využití fondu
Zdroje fondu se využívají na financování různých projektů z oblasti dopravy. Mluvíme tedy o výstavbě nových parkovišť, o nových cyklostezkách nebo sekci BESIP, která pojednává o bezpečnosti dopravy obecně.
Mezi financované projekty spojené s parkováním patří například výstavba:
- Parkovacích domů a ploch
- Parkovacích a odstavných stání
- Parkovišť typu P+R a P+G
Dále fond slouží k pokrytí výdajů na realizaci opatření z oblasti dopravy. Jedná se zejména o tyto oblasti:
- Bezpečné přechody pro chodce
- Cyklistická opatření
- Bezpečná cesta do školy
- K+R u školských zařízení
- Bezbariérová řešení
- Kampaně pro zvyšování bezpečnosti účastníků silničního provozu
- Zlepšení přístupnosti zastávek MHD
- Elektromobilita
- a další
Příjmy do fondu
Jedním z hlavních zdrojů Fondu mobility jsou příjmy z užívání místních komunikací zpoplatněných v souladu s nařízeními schvalovanými Radou města Brna. Sem spadají veškeré příjmy z parkovacích oprávnění (rezidentní, abonentní, návštěvnické).
Mezi další zdroje fondu patří příjmy z přestupků.
Kdo se o fond stará?
O fond se stará Odbor dopravy Magistrátu města Brna. Na rozhodovacích procesech ohledně fondu se pak podílí jeho komise, Rada města Brna a městské zastupitelstvo.
Dokumenty fondu
Statut Fondu mobility s účinností ke dni 5. 4. 2023
Postup při předkládání návrhů na použití Fondu mobility
Postup při předkládání návrhů na použití Fondu mobility.pdf
Podpořené projekty:
P+R Líšeň u Zetoru
V říjnu 2020 bylo otevřeno parkoviště P+R Líšeň u Zetoru, které nabízí parkování až pro 220 řidičů, díky své poloze představuje zajímavou lokaci pro dojíždějící. První dvě hodiny parkování jsou zadarmo, od 2 do 12 hodin je pak parkování za symbolickou cenu 20 Kč. V případě, že se parkující zdrží celý den, parkování je pak za 100 Kč, stejně jako každý další den.
Parkoviště kromě příjemné ceny nabízí i dobrou dostupnost MHD. Je jen pár kroků od zastávky Novolíšeňská, odkud jezdí tramvaje (č.8) a trolejbusy (č.25 a 26). Dostat se přímo do centra Brna je tak otázkou čtvrt hodiny.
Parkoviště Řezáčova
Trvalý nedostatek parkovacích míst v nové bytové zástavbě v severní části MČ Brno-Komín se alespoň z části sníží díky novému parkovišti Řezáčova. Prodloužením trolejbusové trati linky č. 36 byla opuštěna původní trolejbusová smyčka, která vytvářela malý kruhový objezd bez většího významu. Jeho zrušením tak vznikla možnost rozšířit kapacitu přilehlého parkoviště z původních cca 34 parkovacích míst na více než 60 parkovacích míst, včetně tří parkovacích míst pro imobilní občany a jednoho místa pro jednostopá vozidla.Parkoviště s cenou do 20 milionů Kč bylo financováno z Fondu mobility. Realizace zajistily Brněnské komunikace.

Aktuality
Značení v oblasti 5-06 (Slatinská)
Systém rezidentního parkování se od 7. července 2025 rozšíří do oblastí 5-05 (Krásného), 5-06 (Slatinská) a 5-07 (Viniční). Realizace dopravního značení v oblasti 5-06 (Slatinská) bude probíhat v průběhu června v ulicích jako Andrýskova, Špačkova, Sejkorova, Podlomní nebo Vápenka.
Prosíme, sledujte dopravní značení a respektujte dočasný zákaz parkování, urychlí nám to práci, vyhnete se ...
Prodloužení vjezdových oprávnění do vnitrobloků
Končí vám platnost oprávnění k vjezdu do vnitrobloku? Vzhledem k parametrům tohoto oprávnění jej nelze prodloužit stejným způsobem jako jiná oprávnění (např. parkovací). Proto je nutné před koncem platnosti vytvořit nové oprávnění – s výjimkou vnitrobloku Trýbova a Bakalovo nábřeží se jedná o účelovou komunikaci (ÚK). Jestliže dokumenty zůstávají stejné, není nutné je znovu dokládat. Žádost lze ...
Vnitrobloky v Medlánkách
V městské části Medlánky je od 19. 5. 2025 spuštěn parkovací systém a častým dotazem od rezidentů je, co bude s vnitrobloky, kde neprobíhá regulace. Vzhledem k tomu, že se jedná o účelové komunikace, které nelze zahrnout do systému rezidentního parkování, bude u vnitrobloků povolen vjezd jen pro vozidla s oprávněním vjezdu. Jakmile bude znám konkrétní termín zavedení regulace, budeme o tom s ...
© Statutární město Brno. Všechna práva vyhrazena – použití obsahu nebo jeho částí je možné pouze se souhlasem Magistrátu města Brna.